À PROPOS DE H.S. / About H.S.

Les sculptures
d’Hélène Soubeyran

Lorsque vous êtes devant les sculptures d’Hélène Soubeyran, vous savez que ce sont des sculptures contemporaines et cependant vous vous demandez si vous n’êtes pas 4000 ans en arrière. Cette simplicité, cette rigueur contiennent une Totalité.

Vous vous trouvez au plus profond de le terre, dans sa matrice, où se construit la matière, vous remontez à travers les couches successives de milliard d’années, et vous vous perdez dans les abysses, emporté dans les mouvements profonds qui créent les structures de la vie, le mélange de l’eau et du feu, vous retrouvez des êtres infimes et étranges au sein de cette agitation constante; vous remontez à travers des cavernes colorées, étrangement lumineuses et phosphorescentes, pour arriver sur des sols sableux et doux; puis vous êtes projeté à travers l’espace, vous volez emporté par les vents, puis doucement bercé par des douceurs, avec des soleils d’or et de roses comme dans les tableaux du Lorrain. Vous survolez des paysages inconnus pour ensuite être emporté dans l’espace intersidéral au milieu des mondes planétaires, vous devenez une parcelle de gaz dans la fusion des étoiles, vous participez à la création des mondes pour revenir ensuite vers cette planète bleue tel un cosmonaute lorsqu’il revient dans notre atmosphère.

C’est ainsi qu’ Helène Soubeyran nous offre une synthèse de tous ces travaux et recherches dans cette nouvelle et somptueuse création, source d’inspiration pour tous les imaginaires.

Une œuvre d’art, profonde, portée par la générosité, la conscience et la connaissance.

 

Ecrit de Jacqueline Carron, présidente de l’association Couleur et Vie, suite à sa visite de l’installation Du Souffle de la Terre, au Jardin des Plantes de Paris. Septembre 2001

 

INNER JOURNEY: FABRIC AND BEYOND – HELENE SOUBEYRAN-

…In 1994, she began her pursuit of the materials and process that would express her sense that the earth is one huge work of shibori. Her masterwork, the sculptural series Du Souffle de la Terre (Earth Wind), was born.

Borrowing scientific techniques used by archaeologists, she impregnated with resin the folded, crumpled, and pressed pieces of shibori work that she had made over two decades since 1974 and cast them…The rigid columns, which ressemble intricately patterned agate and marble, sometimes stand collectively in a shallow pool of water, reflecting their own images.To Soubeyran they represent the darkness and hidden energy and beauty of a subterranean world; into other series, she has sliced some of these columns into thin-cross sections; these transparent alabaster-like slices represent life-fluide and fragile, yet solid.Soubeyran’s work is rooted in her understanding of earth’s natural behavior….

 
Extract from MEMORY ON CLOTH. Copyright, Yoshiko Iwamoto Wada 2002.
Ed. Kodansha International. Japan
 

SUSPENDED in TIME

The textile art of Hélène Soubeyran challenges our perception of textiles: her work is locked timelessly in resin with the expected comfort of cloth denied us, Jessica Hemmings explores what lies beyond the surface.

… She arranged two decades of work into chronological order and decided to cast the entire mass in a single resin block, when compressed and hardened it measured 80 cm wide by 125 cm tall…A progression is apparent throughout the layers, reflecting Soubeyran’s early interest in dyeing and colour: this is followed by a more subdued palette, which coincided with a renewed exploration of shape.Does she ever miss the feel of these fabrics, the touch that inspires so many of us to relish textiles?   They are not ephemeral anymore,  she concedes, but preserved perfectly  like petrified wood, I wonder in this bold act of preservation, if the chronology is truly perfect? I thought it would all be in the right order, she chuckles. Buttransporting the huge compressed bag, before the resin, caused some movement. The order did not stay absolutely perfect. But a geological researcher told me not to worry. Nature is the same. Layers move. I ponder the intensely personal nature of this project and the sheer amount of time it now captures…decades – a career in fact. But Soubeyran assures me that she no longer needs this work and would be comfortable with it all leaving her studio. There seems to be an endless multitude of variations to pursue with the arranging and casting of other materials but she finds the idea unappealing, explaining:  that would become decorative. This block has the whole story of my life. I am not worried. I have many other ideas. In my hands I have the talent to fold very easily everything (sic). It is spontaneous: always something comes out of my hands.

 
Extract from CLOTH & CULTURE NOW. Embroidery Magazin. Copyright Jessica Hemmings. 2008


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